Att tillhöra den finska släkten!

Ja, att vara gift med en man som tillhör det finska släktet är troligen lite annorlunda, men ack så mycket roligare! Ja, deras glada musikstämmor och heta temperament, det finska temperamentet har ni säkert hört talas om? Och ja, hett kan det absolut bli, men för det mesta så pass hett att jag "förstör" allting genom att börja skratta, alternativt så tar jag fram mitt superduper svenska temperament, det är baskemej inte att leka med heller, hehe.. Men man ska nog inte dra alla finnar över samma kam, för jag har sett många olika personligheter, och ja, dom är faktiskt precis lika som oss svenskar, underbara!

Men den del av året som jag tillbringar i Finland, somrarna, är ofta väldigt givande, men ack så jobbiga! Ja, det är så blandat, som tex Markus syster som bor i Finland med sin finska man och son, vi förstår ju inte varandra språkligt, men oftast funkar det bra ändå med tecken, kraxig engelska eller ett helt påhittat språk. Grunderna kan jag, och mycket förstår jag, men skulle jag försöka mej på att prata skulle jag nog kunna säga mycket olämpligt! Som i somras när jag var skitsur på Markus, efteråt är det lite skoj! Jag var gravid och aptrött och gick och lag mej vid 9 varje kväll i somras, då satte vi på värmen som Markus efter 1 timme alltid skulle stänga av eftersom det fort blir varmt i vårat lilla krypin och jag sov, men en kväll när festen tilltog ordentligt och jag sov, då glömde Markus.. Jag vaknade vid 4-tiden på morgonen i en POOL, tittade på termometern som visade 41 grader. Skällde på Markus i glad stämma eftersom svågern var där, men tro på fan att han förstod allting och frågade Markus varför jag var så arg, haha!
För mej har det alltid varit givet och självklart att Venla ska prata Finska! Såklart att hon ska kunna prata med stor del av släkten som bor i Finland, och det gör mej stolt att Markus vill lära henne!

Lyssna på finsk musik kan jag ibland göra i smyg, för det "tar mej" till Finland för en stund, efter 6 år är jag "fast", jag älskar landet! Det finns mycket vackert och bra, och inte minst så finns Mumin där, som jag iofs börjar bli rätt less på nu, mumin hit och dit =)
Det finns en låt "Päivätanssit", det är en glad stämma som får mej att tänka på "midsommarbrasan", gott grillat kött, Xante och skitäcklig snaps med smak av enbär! Ja, men minnena är roliga då en och en annan fylleskalle ramlar i sjön av misstag!
Dock gjorde jag också mitt första förra årets dopp ofrivilligt, dock nykter eftersom jag hade lilla Venla i magen då! Men ja, jag trillade i, balanserade som en elefant länge innan jag slutligen gav upp och lät mej falla i, mitt på midsommarafton med krans i håret och de ENDA finkläderna jag hade med mej eftersom vi var i en stuga utan el och vatten med vedeldad bastu, haha, mjukisar is the shit!


Kommentarer
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

Hoppas du får en trevlig allahjärtansdag ! :D kram <3

2011-02-14 @ 15:43:01
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Linda

Vi finnar är fina människor ;-) (själv finskt påbrå) Massa temperament är väl rätt vanligt tycker jag, om man ser till släktingarna. Ha ha!



Måste sett roligt ut när du drattade i på midsommarafton! s

2011-02-14 @ 19:21:18
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Madde syster

HA HA HA HA HA. 41grader, både jag och Frippe fick oss ett riktigt gott skratt :)

2011-02-14 @ 22:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0