Lyckan och oron går hand i hand!

Ja, idag har det inte varit roligt att heta Venla har jag förstått, hon har varit så ledsen, och tur att jag har goda gråtnerver....... än sålänge! Jag har fått gå och bära runt på henne hela hela dagen, hon gallskriker så fort jag har lagt ifrån henne för toabesök etc.. Så idag har vi även invigt babybjörn selen för skoliosryggar, och tänka sig, jag har inte ens pyttelite ont i ryggen = BRA sele!

Imorse ringde jag till vårdgarantienheten för eventuellt landstingsbyte, men tydligen måste vi adressändra då, egentligen skulle vi adressändra till mamma och pappa som bor ett stenkast bort, för då är det fritt val att åka till Gävle.. Men så dum tänker jag inte vara.. Ringde sen till 95F, neonatalen och pratade med kanske världens härligaste tjej, Lisa, hon har varit till stor nytta idag och jag kan inte riktigt uttrycka min tacksamhet i ord, men jag tror hon förstod! Det finns människor man bara behöver prata med i några minuter så tror jag att jag känner henne rakt igenom, så öppenhjärtlig!
Självklart så tyckte inte hon att jag och Venla ska behöva åka ända till Uppsala då Venla ska på diverse kontroller, så vi får gå till sjukgymnasten och dietisten i Gävle nu, samt hjärtultraljuden, och det är ju fantastiskt! Är man bara trevlig så ordnar sig allt..
Sen så frågade hon i förbifarten hur det går för våran lilla tjej, jag hade nog attackerat henne med en jättekram om hon varit här.. För det går Inte bra med Venla just för tillfället. Hon ska äta 80 ml var 3e timme = 640 ml per dygn! Men vi får i henne mellan 320-455 ml per dygn, så vikten har ju vänt.. Ibland orkar hon inte suga i sig mer än 40 på ett mål, och det får vi jobba oss svettiga för.. När hon väl orkar och är jättehungrig så kan hon äta 80-90 på ett mål, men då kommer ju hälften upp! Suck... Ja, det enda jag vet är att hon ju inte kommer svälta ihjäl sig själv!
Lisa sa att Venla nog inte var redo att klara sig utan sonden ännu, men Venlas läkare säger att hon INTE ska ha sond, eftersom hon är stor nu. Och jag tror lika mycket på båda dessa härliga människor, men dom förvirrar mej så jag tror att jag blir knäpp! Varför säger alla olika hela tiden om precis allt? Jag förstår ju att även vårdyrket handlar mycket om personliga åsikter från läkare till läkare osv, men en sån här gång? Så Lisa ville att vi skulle komma dit för att sätta sond, men där sa jag stopp, ska det vara på det viset så har jag en sond här hemma som jag kan sätta själv. Men då insisterade hon och ville ringa Neo i Gävle, fine! Känns som att vi tvingar oss kvar där, att vi blir missuppfattade som att vi vägrar släppa taget.. GunBritt ringde upp och berättade att Uppsala tyckte att det var deras ansvar eftersom vi varit där tidigare... Å, blir så arg, känns som att alla tänker börja tjafsa nu, och vi står i mitten eftersom det är oss alla tjafsar om.. Venla, ÄT!!!!!!!!

Var på apoteket och köpte 3 nya nappar till henne idag, och med en lam föräldrapenning så är det ganska dyrt! Och på det så kokar jag sönder allihopa, samt alla flasknapparna, så Markus fick glatt köpa nya!! Efter apoteket gick jag och Venla till MVC och barnmorskan vi hade där, hon som var dum och aldrig lyssnade på vad jag sa gällande sammandragningarna.. Ja, hon blev hyperglad att se oss, kramade om mej, gratulerade och...... bad om ursäkt!!! Bra, hon får en ny chans tyckte jag och sken upp. Har bokat träff med henne 23e, behöver få prata känner jag, varför det blev som det blev, fixar inte psykologer, det hör till mitt förflutna, lamt, stelt och bara ångestframkallande! Det här duger bra, dessutom ska vi prata om graviditet 2, vad vi behöver förbereda oss på, vad som kommer hända osv.. Mycket snurrar!!! Ja, hon kommernog att vara till stor nytta då jag har många frågor även vad gäller oss...

Skrev anställningsavtalet idag också gällande mitt nya lilla barn med cp-skada.. Det här kommer bli bra. Men fick en smärre chock där jag även fick veta att det inte kommer skrivas ett nytt avtal på min ena halvtidstjänst då den pojkens villkor har ändrats! Det här orsakar mycket problem, har bara en tjänst på 71 timmar per månad nu och det är ju KAOTISKT!! Skit skit skit skit SKIT...... Jag ska ju ta upp mina studier i oktober igen, börja där jag slutade. Men sen VILL jag in på sjuksköterke utb... Ska det vara så omöjligt? Jag har ju faktiskt inte superkassa betyg, men tydligen måste man ha MVG igenom! Står och stampar på samma ställe och kommer ingen vart. Tur att vi har varandra här hemma, och tur att jag har världens snällaste Markus!

Ja, det var min dag det.. Fått mycket uträttat och känt mej lycklig.. Har ni föressten hört världens vackraste låt, Lyckorus med Elin Ruth Sigvardsson?? Det var våran alternativa bröllopslåt, men inget blev ju riktigt som planerat. Så jag är lycklig att våra vänner och familjer gett oss en resa upp till Jukasjärvi och Icehotel nästa år, så får vi fira ettårsdagen i Norrskensstugan under Norrskenet (förhoppningsvis)... Åh, jag längtar!! Vinter, kyla, hundspann och hur mycket Norrsken som helst, jag blir kär bara jag tänker på det! Ni måste föressten lyssna på den låten, min bästa vän hade aldrig hört den, det kan jag inte förstå =) Jag länkar er dit:

http://www.youtube.com/watch?v=QHnga0owQ-0 Lyssna och njut!!!

Nu ska jag och Markus spela poker, i potten finns en FOTMASSAGE!!! Ikväll blir jag het på pokerbordet.. Godnatt fina människor <3


En fantastisk familj <3


Min söta Tassu i kattreflexen under kvällens promenad =)


Slut efter promenaden, powernap!




Världens finaste Venla tycker mamma <3

Kommentarer
Postat av: Linda

Men åh.... idiotiskt läge ni har, skrutt skrutt!! Ni bör ju få igenom att välja Gävle ändå, låter heltokigt annars.

2011-02-09 @ 21:36:36
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Eva Westman

Vilken fin låt,hoppas allt löser sig med Venla fast det är jag yvertygad om att det gör för ni är ju en fantastisk familj, många kramar från Eva.

2011-02-10 @ 08:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0