Venlas födelsedag!

Ja, idag är det en stor dag hos familjen Ryyti, Venlas beräknade födelsedag, hon blir alltså hela 40 veckor idag våran skrutt, GRATTIS! Jag kommer ihåg hur stort det kändes när hon var 30 veckor, och 32 veckor på vårat bröllop och klarade sig utan syrgas, vilken kämparglöd! 40 veckor, men det känns som att v kännt varandra i en evighet, gått igenom så mycket, ändå så minns jag det mesta som solskensminnen!

Min kära syster hade glömt att utnyttja födelsedagspresenten hon fick av oss för ett år sen, en sminkning på makeup store, samt så får hon plocka ut smink i butiken för summan 495:-, och nu hade presentkortet slutat gälla redan i augusti 2010, gratulerar till det ;) En mer vågad lillasyster ringde och lät olycklig och fick förlängt denna vecka ut, men storasystern hade inte tid just nu, så än mer lycklig lillasyster får en sminkning nu på fredag och plocka ut sminket åt systern. Visst är jag väl snäll??? =)

Åh, någonting som jag suktat efter länge är OBH Nordicas filt warm&cosy, jag var ett klick ifrån den idag med tänkte lite längre än näsan räcker för en gångs skull.. Men min stackars kropp fryser för jämnan, ska jag behöva ha det så?? Och den senaste veckan har jag och Markus konstaterat att Venla bara har ärvt från mina sämre egenskaper, såsom ISKALLA händer och fötter, trots tjocka strumpor och sockor och inlindad i filtar. Stackars barn..

Prov"permanentade" ju håret idag, dock med bara vatten och värmefläkt, tyckte själv att jag blev ganska fin. Folk tycker det är så lustigt att jag jämt plattar mitt hår, och nu ska jag plötsligt gå och permanenta det.. Men en gång för alla nu va.....Såhär är det, jag skiter faktiskt i om mitt hår är lockigt eller platt, enda kravet jag har är att det ska gå fort på mornarna! Jag har inte tid med plattänger hit och dit... Så jag tog en tid på måndag för riktig permanent.. Jag hinner bara hem så ångrar jag mej, ångesten slukar mej hel och jag gråter innan jag ringer frissan och berättar. Glömmer bort mina lockar och är helt fokuserad på Venla. Plötsligt står Markus i dörrhålet och tycker att jag är hur snygg som helst, jag tittar mej i spegeln och skiner upp, ja, återigen så såg det fräsht ut! Så jag tog tillbaka tiden igen.. Undrar hur många gånger jag kommer hinna avboka innan tisdag är här. Stackars stackars Paula =) Hon får stå ut med en kund som jag..

Just nu har jag haft en "bad hair day" i ett par veckor, ingenting ser okej ut, och jag vill bara kräkas.. Ibland har jag sådana perioder, kan handla om några veckor per år.. Då gör jag sådana här drastiska saker.. Förra året chockade jag mej själv genom att en morgon komma på att jag ville göra lila slingor, sagt och gjort.. Markus mamma följde med mej till frissan då, och en svärmor ska inte tycka om lila hårfärg, hon ska hata det! Men när jag sitter där så utbrister hon ivrigt, mer lila Emma, MER!!!!! Ibland får jag för mej att jag gör vissa saker för att jag tror att jag trotsar folk, som att jag försöker provocera folk.. Trotsålder vid 24, någon som haft det syndromet?

Påväg hem från frissan idag satt jag och tänkte.. jag tänkte på mej själv som aldrig annars är så ego! Jag undrar hur folk uppfattar mej utifrån? De som bara känner halva mig skulle nog säga att jag är en väldigt blyg person. De som känner mej bra skulle nog säga att jag är flummig, glad, deppig och alldeles underbar (vaddå självgod?).. Men jag skulle vilja lära känna mig själv, få en bild av hur jag är att vara tillsammans med, som sambo, vän, bekant, syster... Tänk vilka lyckostar ni är ;)

Tassu har hittat en ny favoritplats att ligga på på dagarna, bild bifogas.. Jag bara väntar på att få köra han till veterinären och gipsa hela hunden! Suck, men jag kan ju inte låsa n honom.. Om han ändå kunde ligga alldeles silla så hade jag nog inte oroat mej så mycket, men 10 sekunder är ju alldeles för länge för en liten!



Jag har några dagar här känt att sondmatningen känns pressad och stressad, men om möjligt så uppfattar jag flaskmatningen som ännu hårdare! Jag sitter inte ner harmonisk och njuter som jag borde, undrar vad som är så fel.. Men hon spottar ju bara ut hela tiden, och jag kan inte låta bli att bli irriterad och så ledsen. Känns misslyckat! Jag tog upp det lite smått med Neo på luren i måndags, kanske inte riktigt hur illa det känns, men det ska jag försöka imorgon..
Precis som jag säger till Markus att "ska i prova ta bort sonden och låta henne bestämma lite själv, hon svälter ju inte ihjäl", jag sa det samtidigt som jag gav Venla flaskan, 20 minuter senare var flaskan TOM, hurraaaaa.. Mamman svävade på moln tills hon hade spyor över hela sig..
Sekunden efter lägger jag Venla på skötbordet för att byta blöja och skura bort kräkorna.. Känner hur det stänker på kinden, och näsan, och handen, och till och med att det rinner på armen. Tog tid att koppla, sen insåg jag att hon just kissat ner mej. 1-0 till Venla!!!

Så nu har hon vilat en stund på maten så hon inte spyr igen. För nu ska badbaljan fyllas och tvättmaskinen likaså, har blivit många kläd och filtbyten idag.. Till och med hennes säng får jag bädda ren titt som tätt.. Tvätten tackar tvättglada mamma för, men inte renbäddningen!!!

Ha en mysig kväll nu =) KRAM



Venla vecka 39+6



Älskade barn, idag skulle ju du ha kommit till oss <3


Kommentarer
Postat av: Madde (syster)

Ja visst har vi tur att vi känner dig :) Men vilken tur att vi INTE är så lik våran äldsta syster va? Ja tiden har verkligen gått jättefort. Grattis skrutt på födelsedagen då <3 <3 <3

2011-02-02 @ 19:55:36
Postat av: Hanna

Åh såå söt hon är! :)

2011-02-03 @ 08:45:30
URL: http://hamael.blogg.se/
Postat av: Linda

Så rund o go hon har blivit sockertoppen!

2011-02-03 @ 11:30:05
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Annika Särnö

Emma jag säger det igen! Börja vara stolt över dig själv =) Du är bäst på att vara du och ingen annan kan kritisera dig för det! Som vän/käresta eller vad man nu är så väljer man ju vänner för att man gillar alla egenskaper både bra och dåliga! Visst irriterar man sig på vissa grejor men det gör ju att man uppskattar det andra mycket mer! Och JÄTTEGRATTIS till er lilla tjej och hennes födelsedag <3 Men tänk om hon inte kommit i oktober tänk vilka erfarenheter fattigare ni varit. Ni har gjort en resa tillsammans alla tre som har bundit band starkare än andra. Var rädda om varandra! Kram Annika

2011-02-03 @ 11:32:23
URL: http://sarno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0