Finland!

Jag tänkte berätta lite om vårat senaste besök i Finland där vi tillbringade påsken..

Vi kom till Arlanda där jag mer eller mindre höll för öronen på Venla då pappan svor över servicen som numera inte finns.. Allt ska göras själv, varför finns personalen undrar vi?

Bus första flygtur blev mellan Stockholm-Helsingfors, och skruttan var så duktig, inget knussel alls.. Jo, när vi landat och stannat, det blev nog lite för lugnt i hennes smak =) Hon fick också en fin nalle från Teddykompaniets stora släkt!
Väl i Helsingfors var det snabba puckar som gällde för att hinna på nästa plan som skulle ta oss till Oulu, och däääär står dom, Katariina och Eemeli, som vi har längtat, och som dom har längtat efter Venla <3 En stolt faster fick hålla i Venla medans vi besiktade vagnen som hade fått en hel del stryk, vi anmälde på flygplatsen innan vi fortsatte de 12 mil till Haapavesi!

Veckan var fin, dock så jobbade faster Kata en hel del, men vi fick mycket kvalitetstid mellan passen. God påskmat, en hel del grillat, både fick och kött.... för att inte glömma julskinkan som Antti slängde på =)

Vi var på en shoppingtur, jag, Markus och lilla Eemeli åkte till ett stooort "valbo köpcentrum" fast det är en endaste stor butik, lovely! Kärkäinen heter det föressten om ni har vägarna förbi =) Sommarkläder och nån leksak blev inhandlat..

För övrigt så är det nämnvärt att det finns väldigt få, för att inte säga nästan ingen typ liten ica-butik där dom bor.. Alla mataffärer är ena stora Ica Maxi! Jag gick gääärna och köpte mat, varje gång slank det ner någonting extra, leksak till vovven, eller body till Venla etc...

En väldigt ohälsosam resa i övrigt... Katariina säger att allting är bättre i Sverige än i Finland vad gäller butiksvaror.. Jag kan till stor del hålla med, MEN, godissortimentet i Finland är giftigt!!!!!!! Så nu har jag satt mig själv på salladsdiet igen =) Och snart är de extra kilona borta, och hålet i tanden är lagad ;)

Jag fick även en fin vän i Finland, Riika, det var en flickvän till Markus kusin som var jämngammal med mig, utbildar sig för tillfället till mitt drömjobb OCH har alla samma intressen som mig... Ja, vi kände varandra på en gång, hann knappt presentera oss så hade vi funnit varandra.. Och om allt går enligt planerna så kommer dom till Sverige i sommar =)

En tjej som heter Suvi bjöd dit oss en kväll för att träffa henne och 4 härliga tjejer till, Venla var med sin faster och vi fick bara vara Emma och Markus för en kväll... Suvi berättade iallafall för mig om namnet Venla... Det är väldigt väldigt gammalt namn, redan från 1600-talet, och varje år i Finland sen många år tillbaka så har dom en s.k Venla-gala, där kändisar etc blir Venla-nominerade =) Det var nytt, och självklart så blev vi stolta som 2 tuppar! Och, att umgås med ett gäng finska tjejer och Markus är bland det roligaste jag gjort, mycket tok då finskorna försökte sig på svenska och jag drog till med svengelska =) "Kan jag steppa här?" Ja, det betyder "Får man gå här"! =)

Lite Finlandsbilder:


På Arlanda i väntan på Boarding!


på skötbordet =) 


Flirtar med mamma =)


Två utslagna efter en tung natt!


Baddax...


Fryslort efter bad =)

Också Finlandsfynden:


En minibaddräkt och alldeles för stora badblöjor..


2 Bodys och 1 bodyklänning =)


Första jeansen!


En fischer price leksak i form av en "larv"bok som sjunger vars låt som finns på den sidan man bläddrar fram.. Chockerande nog började den gala på finska??? Vad hade jag väntat mig... Dumskalle! Men det gör ju ingenting, dessto roligare för Markus att leka och lära finska!
Giraffen till höger drar man i så den vibrerar tillbaka! Den är poppis!


Nya mössan från faster blev då inte värst poppis eftersom den hela tiden ramlade ner för ögonen!


Hon fick också strumpor från faster med "dock"skallror på!


Och skedar från faster som ändrar färg om maten är för varm! Toppen, go Finland!


En "purrfect" tallrik och "min första sked" i samband med första smakisen!


Änglavingar till mammas ängel som hon ska få ha på fotograferingen innan dopet!


Från faster! Och som föressten är Venlas andra gudmor (eller faddrar som det så vacket heter idag)!


Mina små älsklingsfötter <3


Hon fick även ärva sin kusins gamla babygym.. Toppen! Man hänger de leksaker man själv vill ha i det! Gick att vika ihop smidigt och frakta hem lätt..


2 kortärmade och en sååå fin "tutta" body!


En "tutta" sommaroverall!


Venlas viktiga skrivbok med viktig info som alltid finns med i skötväskan numera!


En bitring med iskristaller i som kyler!


En skyddsängel från faster Kata att sätta på vagnen.. Det står "skyddsängel för Venla"!

Också fyndade vi en dress från märket Aarikka billigt.. Tyvär ingen bild, men måste säga att det var vansinnesrea på märkena "Aarika" och "Esprit"... Från att ha kostat 59 euro till att kosta 8 euro.. Billigare än en dress från dollar store till och med =) I övrigt är vi inte märkes fantaster i det här hemmet, men den var ju så fin.. Helröd med svarta söta fåglar på!

Ja, det blev inte så mycket mer bilder tagna... Fast jo, på fina familjen Hyttinen, men dom är inte för offentligheten =) Och någon större utflyckt blev det inte eftersom Venla var sjuk störta delen av resan! Vi fick besöka sjukhuset i Oulainen för vård, och hon fick en inhalator utskriven med ventoline, vi har länge haft misstankar om astma, och nu är misstankarna ännu starkare. Läkaren i Finland berättade om att RS och Astma hör ihop, man vet inte åt vilket håll i ledet om det är RS virus som orsakar astma eller tvärtom, men hon har ju haft RS, så lite väntat var det.. och hon rosslar på än idag!

Väl på Arlanda så besiktade vi vagnen ännu än gång som kom upp och ner slängd på bandet *morr*... Och fler skador givetvis, men de skulle ersätta oss sa dom!

Vi kommer precis ut från Arlanda och ska ta bussen ut till Benstocken där bilen står, men vi missar bussen precis i och med allt krångel med vagnen, och där stod vi med en hysterisk dotter, börjar fixa och dona med maten så hon blir nöjd... 
Jag själv hade otroligt ont i öronen från flygturen, jättekonstigt, för jag brukar aldrig reagera.. Samma natt blev jag jätte dålig, ont i öronen och halsen, feberkryp och jätte förkyld... 
Så väl vid benstocken blåser vi till ackis med skruttan, hon får inhalera 5 timmar, ända tills klockan 2 på natten..

Påväg hem åker vi till MAX, Markus kör fram till drive-in apparaten och väntar på att få beställa... Han väntar och väntar och väntar.... Efter några minuter så inser han att skiten är stängd.. Finska temperamentet HEJ, perkele jomalouta! Haha, vidare till MC:Donalds, öppet, Bingo!

Sen hem och sova gärnet... Det var våran resa, en del annat skoj hände också, men det tar vi en annan gång =)

Emma 

Kommentarer
Postat av: Linda

Ha ha ha! Men vilken resa hörru du! :-)



Jobbigt med astma, åh... det räcker nu med elände!

2011-05-11 @ 21:02:35
URL: http://underbargava.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0