Jobbig tid och underbara ockelbo!

Just nu är det jobbigt hos familjen Ryyti! Den minsta tjejen i familjen har som sagt stora problem då hon är så spänd.. Det blir väldigt tungt för oss, och det är säkert fruktansvärt jobbigt för henne själv.. Igår kväll och idag så har hon varit näst intill spastisk, och jag vet inte vad vi ska göra, men vi behöver hjälp! Hon kan ligga i min famn, och rätt som det är så reser hon sig upp i brygga, hela kroppen tar stryk av det... Sjukgymnasten är bra, men det är för glest mellan besöken.. Att ha en sjukgymnast närmre hade inte varit så tokigt...
Till råga på det så är hon en väldigt social och bestämd tjej som minsann inte tänker ligga i vagnen, sängen, babysittern, stolen eller lektäcket på golvet! Nej, hon ska vara i famnen, annars skriker hon så det skär i öronen! Så fort hon är i famnen så är hon nöjd, men det lär vi lära av henne fort, det får bära eller brista, men hon måste få skrika ibland.. Jag tror att det hänger ihop med den tidiga födseln, emn jag vet inte säkert... Men då fick hon ju ligga på oss 8-9 timmar varje dag, vara nära! Så jag ser det inte som konstigt!

Förra veckan så jobbade Markus 50 timmar övertid av sina annars 40 timmar som nu sammanlagt blev 90 timmar, pga stopp i fabriken där han arbetar.. Jag vet inte säkert vem av oss som hade det jobbigast, men Venla var vaken dygnet runt med bara någon timmes powernap då och då! Det var jätte jobbigt, och jag vet inte vad jag ska göra.. Mitt humör går i vågor, och jag känner mig grinig och tung i hela kroppen! Jag försöker att bita ihop.. Måndagens väder gjorde susen, jag var ute heela dagen i min tankini, solade, rensade rabatter och köpte glass åt mig och Markus som grävde upp plattor... Mysdag!

Idag är det föräldragrupp, vi får besök av dietisten och det känns intressant.. Men jag vet inte om vi går, dax att dra oss iväg om 1 timme, nu sover Venla, så när hon vaknar får hennes humör bestämma! Vi är nog inte så välkomna om hon bara skriker.. Stackars lillhjärtat, jag lider verkligen med henne, men min rygg klarar inte av mer bärande, bärselen har varit på flera timmar varje dag och jag håller på att gå av.. Behöver avlastning.. Det är en sak att Venla bara väger 4,5 kilo, men hennes "spasticitet" gör att hon väger minst 15 kg.. Men, vi har haft en väldigt snäll och bortskämd start, och extra bortskämda är vi som fick våran goa Venla =)

Nu var det mycket gnäll känner jag... Så självklart vill jag berätta om Venlas framsteg..

Huvudet och nacken är väldigt stabila just nu, hon kan göra bakåtkast som man får vara beredd på.. När hon ligger på mage blir hon väldigt spänd och hon drar sig så högt upp i luften att endast bröstkorgen är på golvet! För övrigt så kom jag på att jag redan har berättat om Venlas framsteg för 2 inlägg sen =)

Helgen som nu har passerat så åkte jag och Venla och mös i Ockelbo hos underbara gudmor Madde, hon visade mig n hel del pärlor, och det var Venlas första riktiga utflykt när vi bilade upp till bergen "Rönnåsen", jösses vilken utsikt.. Vi såg ända till fabriken i Skutskär! i övrigt så blev det mycket bebismys, tjocka tunnpannkakor a'la Emma och världens godaste morotskaka och saft som Madde och hennes kusin Michaela bakat ihop, samt besök av ambulansföraren Johan som konstaterade att jag inte såg i syne när en hund sprang ut i vattnet och försvann spårlöst! Ja, en fantastisk helg!

Så vad sägs om en liten bildbomb?


2011-04-20 Första smakisen, banan =)


Magträning, Tassu myser gärna ner sig brevid "syrran"..


Köpte denna prematurpin för att stötta forskning!


Potatis var definitivt INTE lika bra som banan.. Men vi jobbar på saken. Dock så måste jag säga att jag förstår henne efter att ha smakan sörjan själv! Hennes mat "althera" och potatis var bland det snuskigaste jag någonsin smakat!


Efter mycket knussel i ockelbo så somnade hon tillslut skönt på Maddes säng!


Underbara Ockelbo-naturen! Högst upp till höger på berget ser ni en röd stuga, där var vi!


Utsikt över Ockelbo, och Gävle i horisonten!


Friendship never ends! <3


Maddes brillor höll på att trilla ner till skutskär =)


Sen höll Madde på att drulla efter när hon skulle ta upp dom, men som tur är så kom dom upp helskinnade båda två =)


När Venla vaknade så fick hon agera fotomodell =)


Kärleksflickor


Kärlek utan villkor!


<3


Där fanns också en slalombacke som orsakade stor svindel hos fru Ryyti!


Trötthjärtat!


Det bästa i livet!


Mystjejer!

Efter att ha varit på Rönnåsberget så åkte vi ner igen, gav Venla mat hemma hos Madde för att sen parkera snuttan i babybjörn-selen för en långis runt "Kullevi?" kanske det hette =) Det var iallafall en härlig skogstripp med vatten och vitsippshav!


Ja, nu tror ni förståss att latmaskarna vilade innan vi ens börjat gå.. Men icke, halvvägs runt nu =) Och det var hett som tusan, så kläder åt den lilla var svårt.. Det blev bomullsoverallen med huvan för solen, eftersom alla solhattar trillar ner för ögonen.. Ja, huvudet är så platt i bak att mössorna är ett stort problem, lillhjärtat <3











Underbar utsikt!


Fyndade en vacker gammal bro! En sån vill jag ha hemma!


Efter att ha sovit sig igenom promenaden var det en glad Venla som kom hem igen =)


<3


Det var ett kärt återseende när vi kom hem till Karlholm igen där Tassu och pappa väntade ivrigt <3

Det var allt för mig idag =) Kram till er <3

Emma








Kommentarer
Postat av: Anna Hammarberg

Du har en helt otroligt söt liten tjej!!!

2011-05-11 @ 14:25:28
Postat av: Emma Ryyti

Tack Anna.. Jag kan bara hålla med <3 =)

2011-05-11 @ 14:37:12
URL: http://emmaryyti.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh, så jobbigt det låter. Jag hoppas det går bra att vänja av henne med att vara i era famnar konstant, det blir lätt så med våra för tidigt födda att dem har det behovet och fortsätter med det just för man gör det av ren vana att ha dem intill en mestadels deras vakna tid. Mileon var likadan och vi håller på ännu att han ska kunna ligga/sitta själv - lite gnäll o skrik får man stå ut med. Dem dör inte, huvudsaken man finns nära ändå, prata o sjung, dansa för henne och ge roliga nya leksaker som hon inte sett på ett tag. (göm undan vissa leksaker och byt emellan då och då)



Spastisk? Hur kommer det sig att hon blir så? Har hon ont i magen? Skruttan!!



Fina fina bilder på er allihopa! Kan tro att banan var gott som smakis ;-) Fruktsmakisar får vi vänta med för annars blir det kämpigt o få i "tråk-smakisarna" ;-)

2011-05-11 @ 20:54:56
URL: http://underbargava.blogg.se/
Postat av: Mickan

Härliga ljuvliga bilder på din söta tösabit,

men "hund sprang ut i vattnet och försvann spårlöst"??? man undrar lite smått vad det var för nåt iaf.

2011-05-11 @ 21:32:14
Postat av: Madde

Sötaste! Vilket fint inlägg, och vilka härliga bilder vi fick ihop. :) Underbart att ha er hos mig, det blev så tomt då ni for. Det finns inga ord för hur mycket ni, mina flickor, betyder i mitt liv. Älskade är ni - galet älskade! <3 Hoppas skrikandet lugnar sig snart. Kanske är det tandsingar på gång? :/ Pluttan. Pussa från mig så ses vi i veckan tycker jag. Puss!

2011-05-11 @ 22:15:28
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Madde

Sötaste! Vilket fint inlägg, och vilka härliga bilder vi fick ihop. :) Underbart att ha er hos mig, det blev så tomt då ni for. Det finns inga ord för hur mycket ni, mina flickor, betyder i mitt liv. Älskade är ni - galet älskade! <3 Hoppas skrikandet lugnar sig snart. Kanske är det tandsingar på gång? :/ Pluttan. Pussa från mig så ses vi i veckan tycker jag. Puss!

2011-05-11 @ 22:18:14
URL: http://sokratess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0